Odbor zajišťuje


Odbor výstavby a územního plánování – OVaÚP

Činnost odboru výstavby a územního plánování se řídí stavebním zákonem č. 283/2021 Sb., účinným od 1.1.2024 a příslušnými prováděcími vyhláškami.

 

Žádosti podané od 01.07.2024 a řízení zahájená od 01.07.2024 z vlastního podnětu:

Odbor výstavby a územního plánování vykonává státní správu v rozsahu obecního úřadu obce s rozšířenou působností jako obecní stavební úřad podle § 30 odst. 1 písm. f), zákona č. 283/2021 Sb., stavební zákon, v platném znění (dále jen "stavební zákon").

Obecní stavební úřad v souladu s ustanovením § 34a odst. 1 stavebního zákona:

  a) vykonává působnost stavebního úřadu ve věcech záměrů, u kterých nevykonává působnost Dopravní a energetický stavební úřad, krajský stavební úřad nebo jiný stavební úřad,

  b) vykonává kontrolu ve věcech stavebního řádu.

V souladu s ustanovením § 34a odst. 2 stavebního zákona:

vykonává působnost stavebního úřadu ve věcech záměru bytového domu, silnice II. a III. třídy, místní komunikace, veřejně přístupné účelové komunikace, technické infrastruktury, která je součástí distribuční soustavy v elektroenergetice nebo plynárenství, vodního díla, u něhož nevykonává působnost stavebního úřadu krajský stavební úřad, a souboru staveb, jehož jsou tyto záměry součástí.

 

Žádosti podané do 30.06.2024 a řízení zahájená do 30.06.2024 z vlastního podnětu:

Odbor výstavby a územního plánování vykonává státní správu v rozsahu obecního úřadu obce s rozšířenou působností jako obecný stavební úřad podle § 13 odst. 1 písm. c), zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), v platném znění (dále jen "stavební zákon"), v souladu s § 334a odst. 3 zákona č. 283/2021 Sb., ve znění pozdějších předpis, mimo územní plánování. V rámci výše uvedené pravomoci stavební úřad vydává zejména:

  • rozhodnutí o umístění staveb, změn využití území, o změně staveb a o změně vlivu stavby na využití území, o dělení nebo scelování pozemků, o ochranném pásmu
  • územní souhlasy, souhlasy s ohlašovanými stavbami, popřípadě společné souhlasy
  • stavební povolení, povolení změn staveb před jejich dokončením, popřípadě společné povolení
  • užívání staveb, změny v užívání staveb, kolaudační souhlasy či rozhodnutí, předčasné užívání staveb a zkušební provoz
  • povoluje a nařizuje odstranění staveb, terénních úprav a zařízení
  • výkon státního stavebního dozoru, nařizuje zabezpečovací práce, nezbytné úpravy a udržovací práce na stavbách vč. vyklizení stavby atd.
  • projednává a rozhoduje ve věcech přestupků spadajících do pravomoci obecných stavebních úřadů a rozhoduje ve věcech správních deliktů právnických osob a podnikajících fyzických osob

 

Další činnosti v rámci působnosti obecního stavebního úřadu:

Odbor výstavby a územního plánování vykonává státní správu na úseku vedení řízení podle zákona č. 184/2006 Sb., o odnětí nebo omezení vlastnického práva k pozemku nebo ke stavbě.

Poskytování informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

Kontroluje plnění vlastních vydaných rozhodnutí. Vybírá, eviduje a kontroluje poplatky za správní řízení.

Vede spisovnu a archiv odboru výstavby a územního plánování.

Zpracování statistických přehledů a výkazů pro ČSÚ.

Zpracování údajů pro Registr územních informací, adres a nemovitostí (RÚIAN).

Zpracování podkladů pro Státní pozemkový úřad.

Zpracování údajů pro iSSTP.

Součinnost s ostatními orgány státní správy.

 

V rámci výše uvedených pravomocí stavební úřad vykonává komplexní činnost pro celé území ORP.





Územní plánování

Činnosti dle stavebního zákona č. 283/2021 Sb., ve znění platném od 1.7.2024:

Obecní úřad obce s rozšířenou působností jako úřad územního plánování v souladu s ustanovením § 25 stavebního zákona č. 283/2021 Sb., v platném znění:

-         pořizuje územní plán a regulační plán a jejich změn

-         pořizuje územní plán, regulační plán a územní opatření na žádost obce

-         pořizuje územně plánovací podklady pro svůj správní obvod

-         pořizuje a vydává vymezení zastavěného území

-         pořizuje územní opatření o stavební uzávěře a územní opatření o asanaci území pro území obce

-         vkládá data do národního geoportálu územního plánování

 

V souladu s ustanovením § 106 stavebního zákona č. 283/2021 Sb., v platném znění vyhodnocuje nejpozději do 4 let od vydání územně plánovací dokumentace, s výjimkou regulačního plánu, a poté pravidelně nejméně jednou za 4 roky uplatňování územně plánovací dokumentace.

V souladu s ustanovením § 330 odst. 1 stavebního zákona č. 283/2021 Sb., v platném znění vydává závazná stanoviska k řízením zahájených před 1.7.2024 (závazná stanoviska podle § 96b předchozího stavebního zákona č. 183/2006 Sb.).

Upozornění – změny s účinností od 1.7.2024 ve vazbě na nový stavební zákon č. 283/2021 Sb.:

-         zrušení vydávání závazných stanovisek úřadu územního plánování k jednotlivým záměrům

-         zrušení vydávání územně plánovacích informací o podmínkách využívání území a změn jeho využití

 

 

Další činnosti v rámci působnosti územního plánování

Vydávání odborných vyjádření z hlediska územně plánovacích dokumentací a územně plánovacích podkladů dle § 154 správního řádu, zejména pro ostatní odbory městského úřadu.

Konzultace záměrů na území ORP z hlediska platných územně plánovacích dokumentací.

Vede spisovnu a archiv odboru výstavby a územního plánování.

Poskytování informací ve smyslu zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů.

 

 

Žádost o změnu územního plánu

Žádost je možné podat dvěma způsoby, které jsou popsány níže včetně příslušných formulářů a musí se vždy podávat k zastupitelstvu příslušné obce, pro kterou se má územní plán měnit.

 

Podnět na pořízení změny územního plánu obsahující zadání

Zde popisovaný způsob je na podání složitější, ale jeho vyřešení bude rychlejší než u podnětu bez zadání, který je popsán níže.

U podnětu na pořízení změny územního plánu obsahující zadání je nutné vyplnit základní požadavky uvedené v § 109 odst. 2 zákona č. 283/2021 Sb. stavební zákon a k tomu přiložit povinné přílohy uvedené v § 109 odst. 3 stavebního zákona.

Žadatel musí k podnětu na změnu územního plánu přiložit zejména návrh zadání změny (jeho obsahové náležitosti určuje příloha č. 6 vyhlášky č. 157/2024 Sb., o územně analytických podkladech, územně plánovací dokumentaci a jednotném standardu), včetně stanoviska příslušného orgánu ochrany přírody a krajiny a stanoviska příslušného krajského úřadu.

Návrh zadání následně zašle příslušnému orgánu ochrany přírody podle zákona o ochraně přírody a krajiny, ve kterém příslušný orgán ochrany přírody uvede, zda je možné vyloučit významný vliv na evropsky významnou lokalitu nebo ptačí oblast. Příslušným orgánem ochrany přírody na území ORP Kaplice je vždy Krajský úřad Jihočeského kraje.

Stanovisko místně příslušného orgánu ochrany přírody je nutné následně znovu předat Krajskému úřadu Jihočeského kraje jako příslušnému úřadu, který vydá stanovisko k navrhovanému zadání změny územního plánu, ve kterém i s přihlédnutím ke stanovisku orgánu ochrany přírody podle uvede, zda má být návrh zadání posuzován z hlediska vlivů na životní prostředí, případně stanoví podrobnější požadavky podle § 10i zákona o posuzování vlivů na životní prostředí.

 

Podnět na pořízení změny územního plánu bez zadání

Zde popisovaný způsob sice postačí vyplnit základní požadavky uvedené v § 109 odst. (2) stavebního zákona, ale jeho nevýhodou je, že bude automaticky zahrnut do zprávy o uplatňování územního plánu, která se musí zpracovat nejméně jednou za 4 roky od vydání územního plánu.

Žadatel tedy bude muset čekat na zařazení do nejbližší zprávy o uplatňování územního plánu. Kdežto u podnětu na změnu územního plánu, který bude obsahovat zadání včetně k tomu povinných stanovisek a který bude schválen v zastupitelstvu příslušné obce, se rovnou zahájí pořizování změny územního plánu.

 

 


V rámci procesu pořízení změny územního plánu je prověřováno, zda bude možné podnětu žadatele vyhovět. Je nutné zdůraznit, že podání podnětu na pořízení změny územního plánu žadateli v žádném případě nezajišťuje, že bude jeho požadavku vyhověno. Podáním podnětu na pořízení změny územního plánu se pouze zahájí proces, ve kterém se bude posuzovat, zda lze podnětu žadatele vyhovět.