Ochrana spotřebitele
S cílem pomoci občanům, zejména seniorům, vznikl za podpory Ministerstva průmyslu a obchodu České republiky projekt s názvem „spotřebitelský ombudsman“. Kontaktní místa spotřebitelského ombudsmana jsou zřízena při stávající síti obecních živnostenských úřadů. Pracovníci živnostenských úřadů mohou pomoci spotřebitelům s kontaktováním spotřebitelských organizací a poraden, které následně budou spotřebiteli bezplatně pomáhat při řešení spotřebitelských problémů. Spolek spotřebitelů TEST vydal pro spotřebitele informační příručky s názvem „Jak nespadnout do pasti“ a "Omyly českých spotřebitelů". Příručky si můžete stáhnout níže.
S čím se můžete jako spotřebitel setkat?
1. Chcete najít určitého podnikatele a nevíte, kde ho hledat? Potřebujete si ověřit, zda má pro vykonávanou činnost příslušné živnostenské oprávnění?
Využívejte internetové stránky www.rzp.cz. Zde naleznete všechny fyzické a právnické osoby podnikající v režimu živnostenského zákona. Další rejstříky a registry jsou např.: http://wwwinfo.mfcr.cz/ares/, https://or.justice.cz/ias/ui/rejstrik,
2. Jedete na dovolenou? Chcete si ověřit, zda Vámi vybraná cestovní kancelář je pojištěna proti úpadku?
Pokud cestovní kancelář v seznamech neobjevíte, doporučujeme trvat na tom, aby se Vám zástupce cestovní kanceláře prokázal listinou ověřující uzavření pojištění proti úpadku. Pokud neuspějete, vyberte si raději zájezd u někoho jiného.
3. Koupili jste si na dovolené výrobek nebo objednali službu, se kterou nejste spokojeni?
Využijte informace uvedené v následujícím letáku, který si můžete stáhnout. Leták byl vytvořen Ministerstvem průmyslu a obchodu a popisuje postup, jakým způsobem lze reklamovat zboží či služby zakoupené v zemích EU, Norsku a na Islandu.
4. Nejste spokojeni se způsobem vyřízení reklamace zakoupeného výrobku či služby v České republice?
Hledejte základní zásady reklamačního řízení, které jsou nejlépe specifikovány na stránkách České obchodní inspekce, http://www.coi.cz/cz/spotrebitel/prava-spotrebitelu/reklamace-zbozi-a-sluzeb/.
Upozornění
O reklamaci rozhoduje prodávající. Pokud spotřebitel nesouhlasí se způsobem, jakým byla jeho reklamace vyřízena, má možnost řešit spor občanskoprávní cestou u příslušného soudu, popř. mimosoudně v případě, jestliže na toto řešení přistoupí prodávající (další informace níže). Česká obchodní inspekce a živnostenské úřady jako veřejnoprávní orgány nejsou oprávněni do těchto vztahů vstupovat. Tyto instituce tak nemohou přinutit prodávajícího (poskytovatele služby), aby výsledek reklamace změnil, nemají oprávnění, aby podnikatele v těchto případech jakkoliv sankcionovali.
Spotřebitelům lze doporučit, aby si vyhledali příslušného soudního znalce http://datalot.justice.cz/justice/repznatl.nsf/$$SearchForm?OpenForm, a ještě před soudním řízením se pokusili o smírné řešení spotřebitelského sporu, přičemž jako důkazní materiál použili posudek znalce.
5. Zajímají Vás další důležité informace spojené s ochranou spotřebitele?
Více in http://www.mpo.cz/cz/ochrana-spotrebitele,
http://www.asociace-sos.cz/jihocesky-kraj-ceske-budejovice/,
Spotřebitelské organizace a poradny